„Az élményen keresztüli tanulásnak kétségkívül kiváló terepe a tábor. Ahogy azt gyakran fogalmazzuk, az élménypedagógia segítségével >>tanítjuk a taníthatatlant<<”.
Természettudományos és művészeti táborok 2019
Július 7-20 között a térítésmentes nyári tehetséggondozó táboraink programjában összesen több, mint 80 nehéz családi háttérrel élő diák vett rész határon innenről és túlról is.
Tanító térben, a Nyíri erdőben, a Duna-Tisza közének egyik legszebb homokpusztai tölgyes ligeterdejében, erdei állatok és számos madárfaj élőhelyének közvetlen szomszédságában, egy közel 2 km hosszú tanörvénnyel határolt erdei iskolában az Alapítvány tizenegy éve szervezi meg táborait. A természettudományos és művészeti táborok tematikája 2019-ben az EGYENSÚLY fogalma köré szerveződött. Az egész tábori közösséget összefogó programok mellett a gyerekek érdeklődésük szerinti műhelyekre bontva az egyéni és közösségi élmények és tudás feldolgozásával, az adott terület egy-egy jeles képviselőjének vezetésével egész hetes projektmunkát folytattak, melyek bemutatására a hazautazás előtti napon került sor. Az idei táborban képzőművészeti, dráma, zene-tánc és természettudományos (fizika—kémia és biológia-földrajz) tehetségműhelyekben a megismert információkat elemezték és dolgozták fel.
A közösségi tanulást egészítették ki és színesítették a Messzehangzó Diákakadémia meghívott előadóinak a tematikához köthető előadásai. Vendégeink voltak:
Grecsó Krisztián – József Attila-díjas költő, író; „Szegeden jöttem rá, hogy bármeddig húzom, előbb-utóbb muszáj felnőttnek lennem.”
Domokos Gábor – Építészmérnök, matematikus, a világhíres Gömböc feltalálója
Rodics Katalin – A Greenpeace munkatársa, kutató-biológus, farkasok, papagájok, csimpánzok, delfinek, énekesmadarak és afrikai elefántok megmentője
“Hol van az egyensúly az ősi, természeti népek élete és a mai virtuális világ között? Erre a kérdésre kerestük a választ a tánc és dráma műhelyben. A válasz Szopohklész soraiban rejtőzhet: >>Ha tud valamit valaki, / Mesteri bölcset, újszerűt, / Van, aki jóra, van, ki gonoszra tör vele.<<” – tánc és dráma műhely, Kelemen Alexandra, mentor
“A műhelymunka során összhangban tudtunk együtt dolgozni a gyerekekkel. Eleinte vezetni kellett őket, de egyre inkább hozták a saját ötleteiket és egyéniségüket az alkotás folyamatába. A bemutatót nagyon pozitívan éltük meg mindannyian és úgy gondolom a közönségünk is gazdagabban távozott.” – tánc és dráma műhely, Takáts Judit, mentor
“A Tükör foglalkozások legfőbb célja a gyerekek önismeretének fejlesztése mellett a közös időtöltés során egymás jobb megismerése. Ezért olyan egymásra épülő önismereti játékokból és feladatokból állítottuk össze az egyes foglalkozásokat, ahol a gyerekek dolgozhattak önállóan, párban és csoportban is. Megítélésem alapján a gyerekek szívesen és aktívan vettek részt a különböző játékos feladatokban és az egyes foglalkozások nagyon jó hangulatban zajlottak. Személy szerint nagyon sokat segített a Tükör a gyerekek minél jobb megismerésében. Nagyon jól tudtunk összedolgozni a tervezéstől egészen a megvalósításig.” – TÜKÖR önismereti csoport, vezetők: Kovács Balázs és Krizbai Dorki, mentorok
“Fantasztikus élményekkel gazdagodtam a META táborban, szinte nem is műhelyvezetőként, hanem egy közösség részeként együtt alkottam, oldódtam, nevettem, lélegeztem és kerestem az egyensúlyt a táborozókkal. Úgy érzem, mindannyiunkhoz eljutott a gombolyag, és kincseket horgolt a szívünkbe, amiket örökre magunkban hordozunk!” – képzőművészeti műhely, Ungvári Veronika, mentor
“A tábor és a műhely mindig felejthetetlen emlékeket ad, így volt ez most is. Egész hét alatt a jó hangulat, vidámság vett körül még ha adodtak nehézségek is. Ismét olyan érzésekkel, érzelmekkel jöttem el amire nem gondoltam, hogy éri fog, és újra tanultam pár dolgot e téren. A műhelyzárásunk nagyon jól sikerült, változatos színes volt, mint a gyerekek.” – természettudományos műhely, Turi Pérer, mentor
“Öröm volt nézni, ahogy a gyerekek a fő projektmunka közös munkáján túl (ökomérleg tervezése, elkészítése), a kisebb projekteknél is harmonikusan együtt tudtak dolgozni. A csapatok összeállítását, a tervezést, majd a projektek megvalósítását (kisebb technikai segítségeket leszámítva) egyedül végezték el a gyerekek. Részben ennek is köszönhető, hogy a közös gondolkodáson, munkán felül szoros barátságok alakultak ezalatt a pár nap alatt.” – természettudományos műhely, Szkiba Vera, mentor
“Számomra fantasztikus volt ez a hét Veletek és a gyerekekkel. Hét közepére egészen kinyíltak, de szükségük volt az irányításra. Úgy vélem, jól érezték magukat a gyerkőcök és kaptak, adtak is szeretetet, figyelmet. Talán a műhelyzárásnál és a búcsúnál éreztem a legjobban, hogy milyen mélyen érintett mindenkit ez a néhány együtt töltött nap. Kaptam ígéreteket arra vonatkozóan, hogy többet fognak gyakorolni és szeretnének többet kihozni magukból. A tehetség mellett fontos az alázat és a gyakorlás is. Összességében nagyon tartalmas és fergeteges élmény volt ez a néhány nap! Ezeknek a gyerekeknek szükségük van ilyen lehetőségekre, Rátok, Ránk…. a Messzehangzó Alapítványra, hogy megtudják mutatni maguknak és a Világnak is, mennyire színesek és különlegesek tudnak maradni a szürkének gondolt kozmoszban! Nagyon köszönöm, hogy a részese lehettem!” – Kép-Írás – Írás-Kép műhely, Csekk Szandi, mentor
“Az idei TE-MŰ táborban a képzőművészet és az irodalom Egyensúlyát kerestük a Kép-Írás – Írás-Kép műhelyben. A két művészeti ágat egybecsengő, egymást erősítő kifejezési formának igyekeztünk látni és láttatni. Ahogy a minket körülvevő természeti környezetben megtapasztalt élményeket ötvöztük belső világunkkal: érzéseinkkel és fantáziánkkal, úgy elegyítettük a megszülető szövegeket képi illusztrációkkal, vagy éppen a vizuális alkotásokat formáltuk szavakká. A műhelyünkben tevékenykedő gyermekek között voltak, akik hasonló ügyességgel formálták gondolataikat, érzéseiket írássá és képpé, s voltak akik vagy egyik, vagy másik oldalra tették voksukat. Egyensúlyba került műhelyünk mérlege is. Az egész héten átívelő projektmunkánkban az egyéni és a közös alkotás egyensúlyára törekedtünk. Készült történetmesélős, rajzolt-festett képek montázsát is alkalmazó “szőnyegünk”, amely sok képet idézett a múltból és a többször változó helyzetével képes volt megújulni is. Időnként majdnem elvesztettük belső motivációnkat, de mégis megalkottuk azt a szabálytalanságában egységessé váló panoráma kép-szalagot, amely a műhelyben alkotó tagokat és a minket összekötő kapcsolatokat mutatja be, számunkra fontos fogalmak leírt és megfestett ábrázolásával: vidámság, tűzgyújtás, kreativitás, titokzatos…” – Kép-Írás műhely, Bujdosó Erika, mentor
A táborról további képek elérhetőek ebben és ebben a galériában.
Olvasd el az Önismereti és Mentorképző Táborokról szóló beszámolót is!
Köszönjük támogatóinknak a tábor létrehozásában nyújtott segítségüket!