A Messzehangzó Tehetségek Alapítvány új kezdeményezéseként 2016-ban első alkalommal szerveztük meg önismereti Lélektúra Táborunkat, melyet a korábbi évek tematikus táboraiban az akkor még felső tagozatosokként résztvevő, mostanra középiskolássá nőtt korosztály igényei hívtak életre. A korábbi évek táboraiban kapott élmények olyan közösség- és személyiségformáló erővel bírtak, melyekhez a fiatalok hosszú távon, a mai napig ragaszkodnak. Visszavágynak „messzehangzós” társaik és az Alapítvány önkéntesei közé jóval azután is, hogy kinőnek a táborozók elsődleges célkorosztályából, az általános iskolás korból.

Évközi programjaink során, találkozva a kamaszokkal, elkezdtünk azon gondolkodni, milyen új programokat kínálhatnánk nekik ezután. Alapítványi részről rájöttünk, tehetséggondozó munkánk nem érhet véget az általános iskolával. Ismerve a kamaszkor sajátosságait, közös szakmai beszélgetések során arra jutottunk, hogy a középiskolások tehetséggondozásában a személyiségfejlesztésre kell helyezzük a hangsúlyt. Így indítottuk útjára tavaly tavasszal az első Tükör önismereti csoportot, mely a következő ősszel egy második csoporttal folytatódott. Az évközi csoportfoglalkozások során nyert tapasztalatok tovább erősítették bennünk a nyári tábor gondolatát.

     tükör 3 tükör 1 tükör 2

Pillanatképek a korábbi TÜKÖR önismereti csoportokról

2016 tavaszán meghívásos alapon hirdettük meg a lehetőséget korábbi táborozóink között, akik egy motivációs levél megfogalmazásával jelezték részvételi szándékukat. Néhány visszalépést követően végül 11 lány és egy mozgáskorlátozott fiú vett részt a táborban, mely a felső tagozatosok tematikus táborával egy időben, július harmadik hetében, a festői szépségű Orfűn kapott helyet. A gyönyörű természeti környezet sok kirándulásra, erdei és tókerülő sétára és fürdőzésre adott lehetőséget, igazán inspirálóan hatott ránk, ezért programjainkat igyekeztünk minél inkább a hely adottságaihoz igazodva kialakítani. A külső terepen több alkalommal csapatépítő játékokat, páros és csoportos beszélgetéseket tartottunk. A sárkányhajózás, barlangászat és az éjszakai erdőben alvás során alkalmunk nyílt kilépni komfortzónánkból és megtapasztalni mind lelki, mind fizikai értelemben vett határainkat. Ezek az „erőpróbák” nem csak meghatározó sikerélményeket jelentettek, de – a kamaszok visszajelzései alapján – az önbizalom-erősítéshez is hozzájárultak.

      DSC_1597 DSC_1568 DSC_1674

Barlangtúrára menet: tókerülő séta, felszerelkezés és a második csapat “ereszkedés” előtt

A csoportos szituációk mellett igyekeztünk teret adni az egyéni elmélyülésekre is, az önmagunkban tett „belső utazásra”, a történések végiggondolására összhangban az együtt töltött idő mértékével. Ennek megfelelően alakítottuk ki pl. táborhelyszínünkön a „csend-sarkot”, ahová a szabadidő-sávokban elvonulhatott, aki akart, vagy tettünk csendtúrát az erdőben, mely utóbbi számunkra vezetőkként is meglepő, értékes pillanatokkal szolgált.

     DSC_1703 DSC_1706 DSC_1743

Csendtúrán az erdőben

A kalandos programokon túl művészetterápiás foglalkozásokon keresztül kerültünk közelebbi kapcsolatba a művészet életünkre gyakorolt, formáló hatásával. Csoportos festések során tapasztaltuk meg, milyen hatással vagyunk egymásra és a közös mű születésére különböző attitűdök (pl. agresszív, védekező, semleges) szerint viselkedve. El Kazovszkij élettörténetéből inspirációt nyerve egyéni alkotás alkalmával kerestük a bennünk rejlő „belső lényt”, majd drámajátékok segítségével utaztunk az életkorok nyomvonalán.

    DSC_1545 DSC_1816 DSC_1821

A művészeti foglalkozások pillanatai

Az egyszeri programokon túl igyekeztünk állandó programelemekkel strukturálni napjainkat. Így keltek az érdeklődőbb szelleműek reggelente egy órával korábban, hogy részt vegyenek a napüdvözlő jógaórákon, vagy szerveztük meg étkezésinket közösen. Az estéket igyekeztünk közös, napértékelő beszélgetésekkel zárni.

Első Lélektúra Táborunk számtalan tapasztalattal szolgált. A kamaszok visszajelzései alapján úgy érezzük, folytatásra érdemes a személyiségfejlesztő, önismereti táborok szervezése, hiszen élményeiken keresztül olyan tanulságokkal gazdagítja ezt a korosztályt, melyet hosszútávon képesek beépíteni életükbe.

A tábor vezetői, Kormos Zsuzsa táborvezető és tehetségfejlesztő tanár, Kovács Gábor pszichológus, Barkóczi Flóra művészettörténész, művészetpedagógus és Bagi Annamária pszichológushallgató, ezúton köszönjük a résztvevők családjainak és az Alapítvány vezetőségének, hogy támogatták kezdeményezésünket és segítették a Lélektúra Tábor megvalósítását. Reményeink szerint a tábor 2017-ben is folytatódik!

További képek a galériában!