A modern tehetséggondozás nem csak a teljesítményre figyel, hanem a feltételezett képességekre, és személyiségvonásokra, vagyis a teljesítmény előzményeire.
„A tehetség ritkaság és a személyiség speciális megnyilvánulása szükséges kibontakozásához.“
Dr. Gyarmathy Éva
Mit jelent a tehetség? Potenciált, lehetőséget, ígéretet, valamelyik emberi tevékenységi körben kiemelkedő teljesítményt, amely társadalmilag hasznos /etikai, morális faktor/ és megelégedéssel, sikerélménnyel járhat. A tehetség 10 éves korig ígéret, ha fejlesztésben vesz részt, akkor bebizonyíthatja a benne rejlő lehetőségeket.
- Tehetség: Kivételes adottság speciális területen.
- Talentum: Kivételes képesség. Képes a tehetségét valóra váltani.
- Géniusz: Egészen kivételes képességű személyiség.
A tehetség 3 összetevője
- Ritka/Általános értelmi képesség, biológiai változatosság
- Összetett /Intelligencia, specifikus szellemi képesség, kreativitás, motiváció
- Kétgyökerű /Örökletes, környezeti – szerzet, tanult képességek
A speciális képességek adják meg a jellegzetességét a tehetségnek. Ezekből sokféle van, a Gardner-féle csoportosítás általánosan elfogadott. Ezek a speciális tehetségfejlesztéshez kiindulási alapként szolgálnak.
Tehetségfajták
- testi-kinesztetikus,
- nyelvi,
- térbeli- vizuális,
- logikai-matematikai,
- természeti,
- zenei,
- interperszonális,
- intraperszonális
Tehetség típusok
- Szabályos: könnyen kezelhető, pedagógusnak élmény, gyorsan tanul
- Nehezen felismerhető: hullámzó teljesítményű, visszahúzódó, képességeik töredékét használják, alulteljesítők
- Problémásak: figyelmet felkeltők, menekülnek a kötelezettségek alól, viselkedési problémák, csak akkor jön elő a tudás, ha valakit megszeretnek, akkor kinyílnak
Mire van szüksége egy tehetséges gyermeknek?
- Lehetőségre, bátorításra, segítségnyújtásra.
Leginkább hátrányos helyzetű tehetségek
- a lányok, kisiskolások, szociálisan hátrányos helyzetűek, tanulási zavaros gyermekek.
Hátrányok kompenzálásának lehetősége
- Nyári tábor, fejlesztő programok ösztöndíjrendszer, tanácsadás, gazdagító fejlesztés, család és az intézmény együttműködése, pedagógiai, pszichológiai eszközök, változatos pedagógiai módszerek.
Hogyan lehet felismerni, beazonosítani a tehetséget?
- Gyermekszeretettel, gyermek ismerettel és a tehetség vizsgálati módszerek széleskörű alkalmazásával.
„Minden apró sikert vegyünk észre és igazoljuk vissza! A kudarc-szériát sikerszériává kell változtatni!”
Dr. Csermely Péter